FOTO: Magnus Glans

Välja däck – här är expertens bästa råd

Vi närmar oss däckbyte igen. Expertens främsta råd är att aldrig kompromissa med säkerheten – att välja rätt vinterdäck är en billig livförsäkring.

När bilen lämnar fabriken är den utrustad med premiumdäck anpassade just för din bilmodell. Däcken kommer från våra samarbetspartners och vi rekommenderar att du väljer någon av dem om du ska köpa nya däck.

– Förutom att premiumdäcken vi använder är anpassade för just din bilmodell är de också anpassade för svenska vägar och klimat. Det är en billig livförsäkring att välja premiumdäck sett ur säkerhetssynpunkt och för att behålla bilens köregenskaper. Varför spara ett par tusen på däcken när du betalat flera hundratusen kronor för bilen, säger Torbjörn Lodén, reservdelschef på Din Bil Volkswagen Bromma.

Nu är det snart dags att skifta hjul från sommar- till vinterdäck. De olika vinterdäckens prestationsförmåga är optimerade för vinterns olika vägunderlag. Dubbdäck ger bäst grepp på is och dubbfria vinterdäck på barmark, slask och lös snö. På hård snö anses vinsterna vara lika.

Fördelen med dubbfria däck är att de kan skiftas tidigare på säsongen, och att de håller en lägre ljudnivå. Dubbdäck å sin sida är ett klart bättre val för bilar utan antisladdsystem.

Med dubbfria däck avser vi dubbfria däck som anpassats till nordiska förhållanden. De europeiska dubbfria däcken däremot är anpassade för milda vintrar i Centraleuropa. De få fördelar europeiska dubbfria däck har på barmark försvinner helt vid våra nordiska väderförhållanden.

Kör du mest på barmark, blöt asfalt och i stadsmiljö är de dubbfria däcken bästa alternativ. Till exempel gäller dubbförbud på vissa gator i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.

Kör du oftare på isiga vintervägar är det dubbdäck som gäller. Gemensamt för dubb och dubbfritt är att din körstil spelar en stor roll för trafiksäkerheten. Anpassa din hastighet och körsätt utifrån väglaget, samt håll ordentligt avstånd till fordonen framför dig.

Så kör du in splitt nya dubbdäck

Nya dubbdäck bör köras in genom att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar, samt för hög fart i kurvor, under de första 50 milen. Genom att köra lugnare, inte långsammare, sätter sig dubbarna i dubbhålen ordentligt och fungerar väl under däckets livstid.

Bilresa till Alperna

Om du planerar att köra söderut i Europa vill vi klargöra att det råder förbud mot dubbdäck i flera länder, exempelvis Tyskland, Polen och Nederländerna. Till och från de flesta skidorter i Europa behövs inga snökedjor, men det kan vara bra att packa med så kallade Autosocks. De armerade påsarna är lätta att sätta på och ta av och de är godkända för alpkörning.

Publicerat: 15 september, 2020 Senast ändrad: 15 september, 2020
Skrivet av Lars Öhman