FOTO: Shutterstock och Vi Bilägare

Så får du loss bilen när du kört fast i snön

Var alltid förberedd – och behåll lugnet. Det är nyckelorden för att lyckas ta dig loss när du kört fast i snödrivan. Här delar motorreportern Anders Helgesson med sig av sina främsta råd.

– Om du kör av vägen och fastnar i snön är det viktigt att du först ger dig några minuter att samla tankarna. Man blir ofta stressad i sådana situationer och riskerar att fatta fel beslut. Gör därefter en bedömning; är bilen hel? Är det rimligt att få loss den utan hjälp, säger Anders Helgesson, reporter på Vi Bilägare.

Om bilen helt eller delvis står på underredet är det nästan omöjligt att komma loss för egen maskin. Då är det bättre att inse sina begränsningar i tid och ringa en bärgningsbil så att du inte riskerar att skada dig själv eller din bil.

– Men det finns situationer där man av ena eller andra skälet behöver ta sig loss själv. Man kan sakna täckning på mobilen, köra på en sällan trafikerad väg eller så är man i en situation där man inte har kört av vägen utan bara behöver komma fram till sitt mål, säger Anders Helgesson.

Om du kanat av vägen finns det en risk för att andra trafikanter inte ser dig.

– På med varningsblinkers och placera ut varningstriangel på ett säkert avstånd från fordonet. Tumregeln är minst 100 meter. Så fort man rör sig utanför bilen ska man – oavsett årstid och tid på dygnet – bära varselväst.

Scenario 1: Bilen sitter knappt fast
Använd det grepp som finns och ”vagga” loss bilen försiktigt. Det kan räcka med att variera kopplingsingrepp något. Kör du med automatlåda kan du försiktigt gå av och på gasen för att få en vaggande rörelse. Om det är möjligt ska hjulen stå rakt, då behöver inte bakhjulen/framhjulen ploga ny väg genom snön. För bästa effekt kan antispinnsystemet behöva stängas av. Är bilen fyrhjulsdriven och har körläge för snö och is bör det användas.

– Be om en knuff eller två från medpassagerarna, glöm inte säkerheten. Det är inte värt en klämd fot, ryggskott eller något värre för att få loss bilen. Tänk på att bilplåten är tunn och kan bli bucklig. Vanligtvis är den minst känslig runt karossens hörn. Undvik att trycka mot plastdetaljer eftersom plasten blir spröd av kyla.

Anders Helgesson
Anders Helgesson.

Scenario 2: Bilen sitter lite mer fast
Skotta undan snö för att underlätta för bilen att komma loss. Det finns speciella ”grepplattor” för vinterbruk, de tar inte mycket plats och fungerar bra. Det gör även gran eller tallruskor. Finns inga träd i närheten kan textil- men även gummimattor användas för att få en yta med högre friktion än hårt packad snö.

Sand eller grus är bara effektivt när det handlar om en mindre fastkörning då hjulen slirar vid gaspådrag. Snökedjor är mycket effektiva, men att du skulle ha snökedjor liggande i bilen är kanske mindre troligt.

– Är bilbärgaren många timmar bort och man har rep med sig i bilen kan man göra sina egna ”snökedjor”. Fäst repet (8-15 millimeter), i en fälg och vira det korsvis genom fälgen och runt däcket. Spänn så mycket som möjligt, allra bäst är om repet ”vänder” runt fälgens ekrar. Efter fem, sex vändor runt hjulet ska du fästa repet så att det inte trasslar upp sig. Repsnökedjan är klar.

Scenario 3: Bilen sitter fast rejält
Står bilen ordentligt fast? Ring efter bärgningsbil.

– Det krävs kunskap och specialredskap för att få loss en väl fastkörd bil och man bör aldrig tveka om att ringa en bärgare. Har man turen med sig och en medtrafikant erbjuder sig att försöka dra loss bilen och båda parter är införstådda med riskerna kan det vara värt att testa.

Anders Helgesson poängterar att då inte försöka dra loss bilen med en vanlig bogserlina.

– De är gjorda för att bogsera en rullande bil på väg och inte dimensionerade för att dra loss bilar ur snödrivor. Under förutsättning att det finns ett adekvat rep för uppgiften ska lossdragningen ske så mjukt som möjligt för att inte skada fordonen, säger han och tillägger:

– Linan mellan fordonen spänns, men räcker inte dragbilens kraft till kan den åtminstone bidra till att vagga den fastkörda bilen fram och tillbaka. Det är viktigt att den bilen som sitter fast inte hjälper till med gasen då spinnande hjul innebär att bilen gräver ned sig och fortsätter att kana på magen i stället för att rulla upp på snön.

FAKTA/Måsten att ha i bilen på vinterresan

Spade/Skyffel (av aluminium som tål snö och is).
Sand/Grus.
Filtar.
Varma extrakläder (du kommer bli svettig när du skottar).
Ett par rejäla kängor.
Bogserlina (men de går i regel av).
Mobiltelefon (gärna kontantkort med en operatör som garanterar täckning, i regel Telia).
Telefonladdare, gärna en batteriladdare också.
Varselväst.
Ficklampa och batterier.
Mat och dryck (framför allt vatten).

Publicerat: 13 november, 2020 Senast ändrad: 16 november, 2020
Skrivet av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.