FOTO: Nicklas Gustafsson

Han skolades in i Din Bil

Maid Burnic är servicetekniker på Din Bil i Bromma, en av Sveriges största Volkswagenverkstäder. Han började som praktikant för drygt 3 år sedan.
– För mig var det Volkswagen som gällde redan när jag började på fordonsgymnasiet.

Maids vanligaste arbetsuppgifter är service och reparationer, att ställa diagnos. Service och att ställa diagnoser håller han som roligast.

– Men eftersom jag är intresserad av mitt jobb är alla uppgifter kul.

Hur började bil- och motorintresset?
– Det har alltid funnits där. Jag gillade både bilar och motorcyklar som barn. Tidigare körde jag motocross och tävlade en del, men ena knät gick sönder så jag har slutat.

Numer blir det styrketräning på gym för Maid vid sidan av jobbet, där arbetsdagen börjar klockan 7.30 och slutar 16.45 förutom på fredagar då han slutar en knapp timme tidigare.

Vilka problem är mest svårlösta?
– Får jag in en bil och ett händelseminne saknas så får jag ställa diagnosen själv. Det brukar handla om äldre bilmodeller med mindre teknik i. Då krävs det en hel del funderingar.

Har du direktkontakt med kunderna?
– Nej, det är bara servicerådgivarna som har det med några få undantag, exempelvis när vi ska provköra med en kund för att konstatera kundens anmärkning. Vi har också två diagnostekniker som är specialiserade på avancerad diagnosteknik.

FOTO: Nicklas Gustafsson

– Jag trivs jättebra på Volkswagen Bromma och känner alla 19 mekaniker som jobbar här. Totalt finns 37 medarbetare på personbilsverkstaden och 137 på hela anläggningen.

– Alla är hjälpsamma och eftersom jag gillar det jag håller på med känner jag mig hemma. Det är ett utvecklande jobb och man kan aldrig säga att man är fullärd.

Två års praktik

I början är jobbet som servicetekniker ganska svårt, erkänner han.

– Ja, men det blir betydligt enklare när man som jag börjar med två års praktik.

Hur går ni tillväga när ni fastnar i en uppgift?
– Vi hjälper varandra, men om vi ändå inte kommer vidare skickar våra mastertekniker en förfrågan till fabriken i Tyskland. Svaret brukar komma tillbaka ganska fort.

Fortbildas du varje år?
– Det finns utbildningar inom både Din Bil-gruppen samt hos generalagenten Volkswagen Group. Vi fortbildas löpande för att behärska den senaste tekniken och de bästa arbetsmetoderna. I slutet av månaden ska jag gå en kurs i glasarbeten, det vill säga byta bland annat vindrutor.

Vilka månader är det mest respektive minst att göra?
– Innan jul är det något lugnare annars är det konstant. När det är säsong för däckbyte har vi två mekaniker vikta för uppgiften, så vi övriga påverkas inte så mycket.

Ni har även stöd av Service Cam, en videokamera ni använder för att dokumentera hur exempelvis bilens bromsskivor ser ut?
– Den är ganska ny och med hjälp av den kan vi filma hur det ser ut och sedan visa kunden. På så sätt kan vi övertyga kunden att bromsskivorna bör bytas.

Vad vill du säga till ungdomar som funderar på att söka till fordonsgymnasiet?
– Gillar man bilar är det bara att söka. Det är ett bra jobb som jag rekommenderar, men man måste ha intresset och även viss kunskap.

Se också filmen ”Möt Maid – en av våra Servicehjältar”

Publicerat: 30 januari, 2019
Skrivet av redaktionen

Relaterade artiklar