FOTO: Annika Nilsson

En färgstark Servicehjälte

Åsa Johansson, 27 år, tvekade aldrig att välja ett praktiskt yrke. Hon är inne på sitt åttonde år som billackerare på Din Bils skadeverkstad i Göteborg. Ett jobb som kräver sin kvinna.
Noggrannhet, tålamod och känsla för färg och form är viktiga egenskaper för att lyckas i detta hantverksyrke.

På skadeverkstaden som ligger ett stenkast från nöjesparken Liseberg arbetar cirka 70 personer, uppdelade på plåt, lack och tjänstemän. Åsa är en av två tjejer.

Det föll sig naturligt för henne att välja en praktisk utbildning. Uppvuxen på en gård fick hon tidigt lära sig att både hantera och fixa med familjens traktorer, fyrhjulingar och övriga fordon.

För elva år sedan började hon på Motorbranschens Tekniska Gymnasium i Frölunda, och under utbildningens tre år praktiserade Åsa på Din Bil i Göteborg. Totalt 40 veckor. Direkt efter studenten fick Åsa en provanställning som billackerare och ett halvår senare erbjöds hon en fast tjänst.

FOTO: Annika Nilsson

När en bil kommer in till skadeverkstaden tas den först till en bilskadereparatör, eller bilplåtslagare som yrket också kallas, som lagar skadorna på bilen. Därefter tar Åsa och hennes kollegor över.

Berätta om din roll och hur en vanlig arbetsdag kan se ut?
– Ingen dag är den andra lik och jag hoppar in där det behövs. Vi har flera stationer där vi utför olika moment, först slipar och grundar vi för lack sedan ska bilens delar som inte ska lackeras täckas med tejp, plast eller papp. Nu är bilen redo för den så kallade ”boxen” där bilen lackeras. Vid sista stationen synar vi arbetet in i minsta detalj så att allt är perfekt.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är utmanande och roligt. Jag får arbeta praktiskt med händerna och fokusera för att få ett så perfekt resultat som möjligt. Jobbet är varierande och jag lär mig nya saker. Till exempel när branschen blir allt mer miljömedveten så kommer nya färger och tekniker, som att vi under senare år arbetar med vattenbaserad lackfärg.

Åsas tre bästa tips

FOTO: Annika Nilsson

1. Fågelspillning har mycket lågt PH-värde och kan korrodera färgen, tvätta därför bort spillning så fort som möjligt för att undvika att lacken tar skada. Detsamma gäller om din bil har blivit nedkladdad när du parkerat under ett träd, eller blivit övertäckt av pollen.
2. Tvätta bilen regelbundet. En smutsig bil har ofta alla möjliga typer av ämnen på sig som kan vara skadliga för lacken. Regnvatten, lera, fågelspillning och kondenserade ångor samlas på utsidan och tillsammans skaver de på lacken. Och, en välvårdad bil ger förutsättningar för att uppnå bästa kvalitet vid lackning.
3. Det tar sex veckor för lacken att härda på djupet, så undvik biltvätt under den tiden. Det går bra att varsamt skölja av bilen.

Visste du att…

• Varje dag passerar cirka 25 fordon lackeringen vid skadeverkstaden.
• Det kan finnas upp emot tio olika nyanser av en bilmodells färgbenämning.
• En svart basfärg är lättast att måla, men svårast att efterbehandla och polera.
• En vit basfärg är svårast att måla, men lättast att efterbehandla och polera.
• Silvermetallic är den billack som är mest ”förlåtande” både vad gäller lackning och polering.

FOTO: Annika Nilsson
Publicerat: 11 juni, 2018 Senast ändrad: 12 juni, 2018
Skrivet av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.

Relaterade artiklar