FOTO: Shutterstock

Med eco-driving gör vi alla skillnad

Eco-driving är en metod att köra sparsamt vilket minskar klimatpåverkan, gör att du sparar pengar samt bidrar till att förbättra trafiksäkerheten. Här får du grunderna i Eco-driving.

Planera din körning
Genom att planera körningen och hålla avstånd till bilen framför så minskar risken att krocka vid en hastig inbromsning. Ledordet är framförhållning.
Håll alltid avstånd och rikta blicken långt fram, tänk på att anpassa hastigheten och undvik snabba accelerationer samt kraftiga inbromsningar.
Rulla fram mot korsningar och trafikljus genom att släppa på gasen.
Fundera gärna över den smartaste resrutten till din destination innan du börjar köra.

Vid start
Bilens motor blir starkare och förbrukar mer bränsle när du kör på låga växlar.
Grundprincipen i Eco-Driving är därför att köra på högsta möjliga växel, det vill säga lägsta möjliga varvtal.
Efter ett stopp, växla upp bestämt och snabbt. Alltså undvik att dra ut på accelerationsfasen.
Kör på ettans växel max två billängder och gå sedan från 2:an till 4:an, eller från 3:an till 5:an.
En bensindriven bil kan du växla upp vid ungefär 2 500 varv per minut, och en modern dieselbil vid cirka 2 000 varv per minut.
Överskrid inte 3 000 varv per minut och ge aldrig mer än halv gas.
De flesta moderna bilar klarar att köras på 5:an i 50 km/h. Märker du att bilen blir slö ska du dock välja en lägre växel.

Automatlåda
För automatlåda gäller att starta mjukt med litet gaspådrag, välj gärna ett snålt körprogram om ett sådant finns. Efter första uppväxlingen ge gas mer bestämt och korta på så sätt ner accelerationsfasen. Lätta på gasen efter varje uppväxling och undvik farthållare på ojämn och kuperad väg.

Håll ett jämnt gaspådrag
Ett jämnt gaspådrag förbrukar mindre bränsle. Bränsleförbrukningen ökar onödigt mycket vid en hetsig körstil, där du aktivt pendlar mellan gas- och bromspedalen. Framför allt i stadstrafik.

Backar
Rulla med växeln i men utan gas i nedförsbackar. Försök få upp fart innan en uppförsbacke, undvik att accelerera, håll istället ett jämnt och stabilt tryck på gaspedalen.

Motorbromsa
Slösa inte bort bilens rörelseenergi genom att trampa på bromspedalen. Låt motorn göra jobbet genom att släppa gaspedalen och växla ner, då stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv.
För att behålla bränsleavstängningen växlar du ner på nytt strax före 1 500 varv.
Automatlådor saknar motorbroms, men släpper du gasen kan bilen rulla långt och på sätt kan du utnyttja bilens rörelseenergi.

Håll hastighetsgränserna
Bränsleförbrukningen ökar i takt med luftmotståndet och gör du många omkörningar blir skillnaden i bränsleförbrukning än större.
Sänker du hastigheten från 110 till 90 km/h minskar bränsleförbrukningen med 20 procent, och från 110 till 100 km/h minskar bränsleförbrukningen med 10 procent.

Undvik tomgångskörning
Tomgångskörning drar mer bränsle än vad de flesta tror. Stäng därför av motorn vid trafikstockning, järnvägsövergångar eller vid broöppning.

Tänk på att…

• trafiksäkerheten alltid är viktigare än att köra sparsamt.
• bromsarna behöver motioneras för att fungera optimalt, när det är säkert och inga andra fordon, fotgängare eller cyklister finns i närheten kan du tvärbromsa vid ett par tillfällen för att på så sätt behålla rörligheten i bromsoken.

Kurser i eco-driving

Trafikskolor runt om i landet anordnar kurser i eco-driving, och riktar sig till både företag och privatpersoner. Du får lära dig tekniken att köra sparsamt för att minska slitaget på miljön. Sök på nätet eller kontakta din lokala trafikskola.

Postat Feb 14, 2018 av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.

Relaterade artiklar