Foto: Shutterstock

4 tips – kör säkert vid halka

När nysnö, slask och is lagt sig på vägarna kan ett kraftigt gaspådrag – eller snabb kursändring i samband med omkörning – medföra stora risker för sladd och förlorad kontroll över fordonet.
Här kommer fyra tips på hur du ska agera bakom ratten vid halt väglag.

1) Om bilen har ABS

Om man aldrig har bromsat hårt med ABS och inte vet vad som händer gör man ofta fel när systemet tar över med den pulserande effekten på bromspedalen. Många reagerar med att instinktivt pumpa med bromspedalen vilket bryter ABS-systemets funktion. Tryck istället på bromspedalen samtidigt som du styr bilen och håll foten hela tiden stadigt på bromspedalen tills bilen stannar. Vrid inte ratten i yttre läge under ABS-bromsningen, använd små rattrörelser. Bromspedalen skakar och kan generera oljud under bromsning. Det är helt normalt.

2) In med en högre växel

Kör på så hög växel som möjligt för att lättare behålla väggreppet och undvika att drivhjulen slirar – friktionen mellan vägbana och däck är låg när underlaget är halt vilket leder till att det slirar mer om du ger för mycket gaspådrag. I utförsbacke är det bättre att utnyttja motorbromsen genom att köra med en lägre växel, då minskar risken att hjulen låser sig.

3) Vid sladd

Om bakänden på bilen går ut åt höger ska du parera genom att vrida ratten åt höger. Och tvärtom. Beroende på vilken hastighet du håller måste du anpassa rattrörelserna, när du motstyr är det viktigt att inte göra för mycket och för länge, då ökar risken att du åker på en retursladd som är än värre.

4) Bromsa innan kurvan

Viktigast är att bromsa i ingången till kurvor och sedan styra bilen i färdriktningen. Genom att använda bromsen minskas farten, och genom att bromsa förändras bilens viktfördelning så att det blir mer tyngd över framhjulen – vilket ger bättre fäste. Viktigt att komma ihåg är att en bil som är utrustad med antisladdsystem kan hindra en sladd från att bryta ut – men häver inte den uppkomna sladden genom styrning.

A och O är att alltid försöka undvika att hamna i en situation där du förlorar kontrollen över bilen.

Dubbdäck – en checklista

Mönsterdjup? Släp? Året runt-användning? Här är allt du bör veta om vad som gäller för användning av dubbdäck.

Mönsterdjupet måste vara minst tre millimeter på vinterdäcken, annars är de olagliga att köra med på vintern.

Vi rekommenderar ett mönsterdjup på fem millimeter för att däcken ska fungera bra i vinterväglag. Är mönsterdjupet mindre än fem mm minskar däckets förmåga att leda bort slask samt att få och behålla grepp på is.

Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon.

Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.

Om bilen har dubbdäck krävs även att släpet har dubbdäck när det är vinterväglag.

Däck med största mönsterdjupen, eller dubbutsticken, ska vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning eller sväng. Det gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Postat av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.

Relaterade artiklar