Olle Berg. Foto: Tony Welam

Doldisarna bakom racerstjärnorna

I år gör Volkswagen comeback i kungaklassen STCC.
Och vilken återkomst. Segrarna radar upp sig för teamets förare – Johan Kristoffersson, Fredrik Blomstedt och Fredrik Ekblom.
Men, bakom bilarnas prestanda ligger hundratals timmar av hårt arbete som utförts i det tysta av teamets duktiga mekaniker.
Häng med in i depån hos Volkswagen Dealer Team och ta del av två racermekanikers vardag under en deltävling.

Volkswagen Dealer Team som drivs av rutinerade Tommy Kristofersson har tre bilar. På varje bil går en ingenjör, två mekaniker och en däckansvarig.

Olle Berg, 26 år, och Andreas Levin, 29 år, är två av teamets mekaniker. De båda har huvudansvaret för att hålla var sin Golf GTI i topptrim inför varje deltävling i STCC. På den här nivån i motorsportens värld krävs det betydande tekniska kunskaper, och deras jobb betraktas av många som varje mekanikers dröm.

Fascinationen för mullrande motorer i kombination med tävlingsmomentet och att resa till olika banor låter spännande, men vad är utgångspunkten för jobbet som racingmekaniker?

Svaret är: Hårt arbete, disciplin och förmågan att samarbeta.

– Du måste ha ett stort intresse för motorsport och vara beredd att jobba hårt under press, säger Andreas Levin som gjorde sitt första inhopp som mekaniker i teamet i samband med rallycrosstävlingen i Höljes 2013.

Året efter fick Andreas och Olle huvudansvaret för Johans Kristoferssons rallycrossbil. I dag är de heltidsanställda med fullt fokus på STCC.

Men allt började på Stjerneskolan i Torsby där båda studerade till tävlingsmekaniker. Efter studierna har Andreas bland annat jobbat som mekaniker åt Mads Östberg, med bas både i Norge och på M-Sport i England. Olle har haft både Europa och Amerika som arbetsfält när han skruvat på Kenny Bräcks, Marcus Grönholms och Andreas Erikssons bilar.

Press under stress

En vanlig dag på jobbet i samband med tävlingar är hektisk – från tidig morgon till sen kväll – för att få bilen i topptrim. Ett utmanande arbete, såväl fysiskt som psykiskt. För när racingbilen behöver uppmärksamhet och viktiga poäng står på spel ställs mekanikerna inför stressiga moment. Det gäller att klara av att leverera under enorm press, och samtidigt vara absolut säker i varje beslut.

– Det är tillfällen där lagarbetet sätts på prov och det gäller att göra jobbet så bra som möjligt. Vi har inget vanligt jobb, säger Andreas.

För att klara jobbet som tävlingsmekaniker krävs både passion och drivkraft. Vägen mot målet, en seger och laganda är det som ger energi och inspiration.

– Lagkänslan gör att jobbet är jättekul, att tillsammans göra allt för att nå bra resultat, säger Olle och slänger en blick mot Johan Kristoferssons bil som står och varmkörs i depån.

Andreas Levin. Foto: Tony Welam

Endast när bilen står på banan, redo för test inför tävlingen får mekanikerna chans att hämta andan. En liten stund. När sedan ljusen slår om till grönt inför start står de redo för att gripa in.

– Det är nervöst ibland för allt kan hända. Till exempel kan motorn gå sönder och då gäller det att lösa problemet snabbt, säger Andreas.

Adrenalin

Under en tävlingshelg är spänningen påtaglig. Adrenalinet pumpar och alla i teamet är laddade. Till max. Förarna ger 100 procent under racet och måste kunna lita fullt ut på sina mekaniker. Den mest spännande aspekten är att arbetet som mekaniker har en direkt inverkan på utfallet av racet.

– När vi jobbade som mekaniker på Johans rallycrossbil var det mer saker som kunde hända med bilen jämfört med banracing, speciellt vid start. Här är man mer rädd om bilarna, säger Olle.

En annan skillnad mellan banracing och rallycross är att STCC-bilarna till cirka 70 procent består av originaldelar.

– En rallycrossbil har endast två procent originaldelar. Bara dörrhandtaget och emblemet är original, säger Andreas och skrattar.

Lagandan inspirerar

En gemensam nämnare för tävlingsmekaniker är att vara utrustad med bra förmågor när det kommer till kommunikation och koordinering. Att samarbeta över alla avdelningar är extra viktigt. Ett starkt team bygger på sammanhållning och är en förutsättning för framgångar, därför är kraven på nya lagmedlemmar höga.

Förutom yrkeskvalifikationer krävs att personen är utrustad med social kompetens – en väl så viktig egenskap för att bana framgång i motorsport.

Ronnie Bergström, teamets ingenjör, har varit en viktig del av Kristoffersson Motorsport de senaste 20 åren. Hans son Gustaf hjälper till i depån och en kompis till honom har fått chansen att vara med under tävlingen på Solvalla.

Joakim Lanestrand är 16 år och har gått ut första året av tre på Värmdö Tekniska Gymnasium där han läser fordons- och transportprogrammet. Av skolan blev han utsedd till Rookie of the Year och drömmer om en framtid som racemekaniker.

– Jag kan inte föreställa mig något bättre jobb som mekaniker, säger Joakim.

Och chansen att Joakim kommer att få skruva i något av teamen i framtiden är god. Efterfrågan på duktiga mekaniker är nämligen stor, både inom motorsporten och på verkstäder runt om i landet.

Så, är du tekniskt intresserad och har ett driv att nå framgångar är mekaniker ett framtidsyrke med stora möjligheter.

Postat av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.

Relaterade artiklar